Saturday, January 6, 2007

وأترك عقلي ورأيي وأركض..أركض..خلف جنوني


فقد كان بإمكاني أن أرسمكِ بطريقة أفضلْ.
وأوزّعَ الوردَ والذَهَبَ حول نهديك.. بشكلٍ أفضلْ.
ولكنَّ الوقت فاجأني.
وأنا معلَّقٌ بين النحاس.. وبين الحليبْ..
بين النعاس.. وبين البحرْ..
بين أظافر الشهوة.. ولحم المرايا..
بين الخطوط المنحنية.. والخطوط المستقيمهْ..
ربما كنتِ قانعةً، مثل كلّ النساءْ،
بأيّ لوحة حبٍ . تُرسم ..
أ ما أنا فغير قانعٍ بقناعاتكْ
ازهار من بساتين المعرفة:هل تعلم ان اصل الالوان ثلاثة.. الاحمر و الازرق و الاصفر - الاحمر + الاصفر = الاورنج و الاحمر + الازرق = البنفسجى و الازرق + الاصفر = الاخضر
الاورنج و البنفسجى و الاخضر تسمى الالوان الثانوية....اما الالوان التكميلية فهى ناتج اضافة الالوان الاساسية مع بعضها او احد الالوان الاساسية مع اخرى اضافية..فمثلا اللون الرمادى مكون من ازرق + اورنج + قليل من الابيض حسب درجة اللون المطلوب
لهذا فان الابيض والاسود تعتبر الوان مساعدة
من امثال العرب:أفنيتهن فاقة فاقة إذا أنت بيضاء رقراقة الكناية ترجع إلى الأموال. وفاقة، طائفة. والرقراقة، المرأة الناعمة التي تترقرق، أي تجيء وتذهب سمناً. هذا شيخ يقول لامرأته: أفنيت أموالي قطعة قطعة على شبابك. يضرب للذي يهلك ماله شيئاً بعد شيء.
لوحـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاتى



اللوحة الاولى:ليس لى فيها الاسابق كلام عن عشقى للسمر والسود..وهذه ابيات فى وصف السمر


وفي السمر معنى لو علمت بيانه

لما نظرت عيناك بيضاً ولا حمرا
لياقة ألفـاظ وغـنـج لـواحـظ

يعلمن هاروت الكهانة والسحرا

اما اللوحة الثانية فهى الحنين الدائم الى الابيض و الاسود

وهذة ابيات اخرى فى الابيض والاسود -



أزورهم وسواد الليل يشفع لـي

وأنثني وبياض الصبح يغري بي

16 comments:

همس الليل said...

لأكليل الزهور جمالاً خاصا كأنه هاله النور تتلألأ وهجا وانعكاس النور على الوجه يوحى بشموخ الملامح وصمودها
اما عن جمال الجسد المتوارى خلف الظلال يوحلا للناظر بالاثاره للجسد المتوارى اكثر من المكشوف كليا بوضوح
دى اول صوره اللى فى بدايه البوست
اما الصور اللى فى البلوج منهم اتنين اثارو فيا حس جمال ولو ان الاخرين بهم نفس الجمال
طبعا واضح عشقك للون السمر ودا واضح من الرسومات
بالنسبه للوحه التانيه فى السلايد فمش عارف اقول ايه حاسه تشبهنى الى حد نفس الاستايل هههههههه (:
ولوحه العنين فيهم جراءه عاليه اوى وجمال وتحدى
ولفت نظرى الرسم اللى تحت العنين مش عارفه ليه حسيت ان دايما جمال المراه بيحيط بيه اشخاص وواضح ان الاشخاص دى فى صراع ودمعه نازله بجساره ورقه من عين كلها تحدى
يمكن دول اكتر لوحتين حسيتهم
اما عن اختيار الكلمات المنتقاه دى فتوفقت كتير فى اختيارها على رسمك
بهنيك

el2ahwagi said...

اللوحه الرئيسيه في البوست ده جميل في شفافيته...
جميل جسم المرأه و هو مفاتنه بتصرخ منتحت رداء شفاف...
كانها تنادي الرجل العاشق ليمزقه...
او تعلن بانك لها لانك لن تسطتيع مقاومة الجمال الذي تاقت له الشفاه الظمأي لتروي عشقه...
او ببساطه تعلن عن شيئ من الجمال الذي تاق ليتنفس النور و شهقات مريديه....

عشان كده اللوحه في البوست الاول "يا حرام" قلتلك انا اسميه ثوره...
لاني احسست ان الثياب قد تمزقت من نفسها تحت وطأة جسد اعترته الشهوه...

الالوان وضاءه في الركن العلوي مديه للوحه رونق و سحر خاص...
اختلاف الاالوان و درجة شفافية الرداء عامل ممتاز عشان بيدي للوحه حياه و حركه....

هاعلق سريعا علي السلايد...
اجمل لوحه بالنسبالي التانيه..
شغل الرصاص جميل اوي..
التياب المنحسره في فوضي و اهمال هي قمة الاثاره بجمال المرأه..بالاضافه لتجسيد جمال الشعر المتهدل علي اكتاف عاريه...
لوحه هايله...حساسية الاقلام الرصاص و توظيف الاضاءه منتهي الجمال......

ذو النون المصري said...

بصراحه انا عمال اشاهد و اتامل من يومين لكن فشلت في تقديم اي راي او وصف حتي الان سوي ان اللوحات اعجزتني عن الكلام
لكن لازم طبعا هيكون لي عوده مرات اخري لحد ما اجمع
اللوحات ممتازه جدا انا نفسي اعرف ارسم بروفيل انسان شديد الدقه مثلما ترسم لكن لن اياس هحاول و ربنا يسهل
هناك عوده

ذو النون المصري said...

السيده التي تقف في اول البوست رائعه جدا تقف كانها خلف نافذه او بعيده عن الاضواء التي بالكاد تضيء بعض وجهها السيده رغم انها صغيره في السن الا انها تتتع باصرار حقيقي كانها تعرضت لسيل مفاجيء من التجارب اكسبت وجهها الصغير سنا هذه الحده و الصرامه في النظره و التي لم تخلو من طيبه و حنيه في الوقت نفسه
الصوره بجد امتعتني جدا
القبعه وحدها حكايه انا نفسي اعرف عملت ريشة الطاووس ازاي الريشه و حدها تحتاج الي لوحه مستقله و ياريت تفكر في لوحه لريش الطاووس
حضرتك اتقنت العمل بصوره رائعه
سيده بعيده عن الاضواء لكن اشعرتني انها صاحبة الفضل في كل شيء
نعم كل شيء
هذا الشيء لا اعرفه لكنها صاحبة الفضل فيه
انا راجع مرات اخري لباقي اللوحات
----------------------------------علي فكره انا لم اكن انوي الكتابه الان ونويت اقفل الجهاز لكن قلت اشوف مره اخري فلقيت نفسي عاوز اكتب اي حاجه و الموسيقي نفسها شجعتني لان هذه الاغنيه تحديدا وقعت في قلبي منذ سنه و لم تخرج و حكايتها اني كنت في القاهره و الجو بارد و في محطة مترو المظلات في الصباح الباكر الناس كانوا اعداد كبيره جدا و كنت اشعر بغربه و فجاه اشتغلت الاغنيه نفسها و عند الفاصل الموسيقي الذي بين الكلام الانجليزي و العربي و هو فاصل حزين شويه قلبي هتز و ارتج و تذكرت امي في البيت
هي اغنيه تصيبني بالحنين دائما
اختيارها موفق جدا
----------------------------------لحضرتك مني خالص التحيات

ذو النون المصري said...

علي فكره الضوء نازل علي وجه السيده من اعلي و كانه اتي من مصدر سماوي كانه ايه او حديث نبوي شريف ينبه الي دور هذه الام
الضوء هنا له وجود رمزي الي جوار دوره الشكلي في اللوحه انا فعلا حاسس بيه كانه اية وبالوالدين احسانا
تذكره يعني!!!!!!!!!حضرتك واخد بالك من قصدي؟
فيه مثلث الوان ازرق راكب مع مثلث اخضر في اللوحه عامل اتزان في الالوان بالاضافه الي شيوع الاحمر في اللوحه
كل ده ممتاز جدا
مبروك علي اللوحه

hosnysoliman said...

الاخ العزيز..العنصرية مرض مثلها كمثل الامراض الى تصيب البشرية مثل الايدز والفلونزا الطيور وغيرها من الامراض ذلك بخلاف الامراض المتوطنة التى تصيب اوطان دون اخرى و مرض العنصرية وكاى الامراض لا يصيب الا الضعفاء اصحاب المقاومة الضعيفة..فالانانية وحب الذات وكره الاخر ورفض منهج الخالق..كلها ميكروبات مرض العنصرية..ولكن منهج الخالق هو الغالب..وغالبا ما ينقلب السحر على الساحر..الدول الاستعمارية العنصرية من قديم الازل..منذ ثورة العبيد بزعامة سبرتكوس وانتهاءبالسود الامريكان و مهاجرى شمال افريقيا الى

همس الليل said...

جميله اوى الموسيقى اللى مختارها هو كنت حاطط اغنيه دينيه انا بحبها جميله اوى عن الام بس بصراحه لايق اكتر موسيقى مارسيل خليفه على رسمك وكلامك الى كاتبو
انا كمان الموسيقى الى حطاها فى البلوج عندى لمارسيل خليفه اسمها ثنائى الحب
ومتشكره اوى على الكليب الرقيق اللى بعتهولى انت فهمت زوقى هههههههههههه
فى انتظار عرض لوحات جديده ليك
انا متابعه مدونتك يوميا على فكره وبستنى اشوف الجديد فيها

albida said...

عجبتنى اوى التعديلات اللى حضرتك اضفتها على البلوج... بس مش عارفة ليه كل ال
slideshows
مش عايزة تشتغل؟

حضرتك طلعت شاعر كمان وموهوب!! ده بيثبت أن الفن أحيانا لا يتجزأ

أما أنا فغير قانع بقناعتك... استخدام حضرتك للألفاظ جميل أوى وكأنها لوحة من لوحاتك بترسمها

تحياتى
وياريت حضرتك تشوف ايه موضوع ال
slideshow
ده

manal

ذو النون المصري said...

الجمال الافريقي 1،2
اشعر تجاه لوحة الجمال الافريقي الاولي صاحبة الشعر الطويل و الملابس السماوية اللونبانها ليست من اصل افريقي خالص بل فيها عرق اجنبي اوروبي مثلا يدل عليه شعرها الغير مجعد كشعر الافارقه كما اشعر معها بانها مولوده في النعيم و ليست محدثة نعمه مثل الاخري الافريقيه في السليدرقم ثلاثه فهي اي رقم ثلاثه كانها عاشت كل حياتها في افريقيا في اجواء متخلفه و نقلت فجله الي بيئه متقدمه لم تتعود علي الحياه فيها فهي لم تتاقلم علي هذه الاجواء يدل علي ذلك عدم تناسق ملابسها معها و عدم احسان اختيارها بعكس ذات الشعر الطويل التي نشات في اوروبا فهي تبدو عليها انها تربت في النعيم و ولدت فيه بعكس زميلتها فهي تبدو كمحدثة نعمه و ثراء
..................................
تبدو الافريقيه خارج السليد كانها تمارس الحب كتسليه او هوايه لكنها لا تقع مع ذلك في الخطيئه يدل علي ذلك نظرات عينيها شديدة الجراه و الوضوح و المباشره و الخاليه تقريبا من التفكير في المستقبل الذي تفكر فيه كثيرارقم 3 داخل السليد

ذو النون المصري said...

لوحة انتحار
اري فيها انها اتخذت وضع جسدي متميز يتخذه النتحر في الحقيقه اذن فاول ميزه هي وضع جلوسها للانتحار
الالوان معبره جدا عن الموضوع اذ يغلب فيها اللون الاحمر لون الدم ،هذا كله طبيعي
الغير طبيعي و الجديد هو الخلفيه فهي شديدة لتميز بافتراض ان شخصا ركز بصره في الضوء طويلا ثم اغلق عينيه فجاه فسظل يري اثار الضوء رغم اغلاقه عينيه وهكذا اري ان من يصوب رصاصه داخل فمه سيري بؤره ينتشر منها التمزق و الدم من داخله و هذا هو اخر ما سيراه
هذا هو مشهد الخلفيه هو ما سيراه المنتحر بالضبط هكذا اعتقد
لوحه ممتازه جدا و موضوعها غير مطروق او لا تجد فنانا قام به فيما اعتقد غيرك

ذو النون المصري said...

القبعه السوداء
لوحه اهم ما يميزها انها تختفي فيها العينين بالكامل و رغم ذلك لا تشعر ابدا بانهما مختفيتان
لان العقل يمل المشهد من تلقاء نفسه بسبب تجاوبه عاطفيا ووجدانيا مع صاحبتها فالعقل العاطفي يتمم ما تراه العين ناقصا حتي ان العين نفسها تكذب امام ما يراه العقل العاطفي

ذو النون المصري said...

قرب النافذه
لا اري جيدا السيده الجالسه هل هي عاريه تماما ام تغطي نصفها الاسفل و هل هي ذات شعر قصير ام هو طويل لكنه منسدل خلفها؟
واضح انها تقريبا عاريه لكن الظل يغطيها لا الملابس
الوان غامضه نوعا ماالبني بدرجاته الربوفيل الجسدي رقيق جدا يبرز بعض الخصال النفسيه او الهموم المعاشه اري انها في حالة انتظار و ترقب لشيء ما لكن لا ادري ما هو فالغموض يحيط بالمكان كله و يلف اجواء المشهد
في الركن الايمن من اسفل اللوحه هناك شيء لا يي بوضوح ارجو ان توضح ما هو لاني اراه كانه كتابات باللغه الانجليزيه

ذو النون المصري said...

الثوب الاسود
اللوحه جميله جدا اشعر من خلال وضعها و وقفتها انها تعيش حالة ضياع او ما يشبه هذه الحاله لكنها من شدة الفتها لهذه العيشه و تعودها عليها صارت تملك مصيرها و تبدو كالواثقه من نفسها و من كافة امورها لا يقلقها شيء
الالوان ابيض و اسود طبعا هما ليسا في حاجه الي توضيح مدي الجمال الذي ينتج عن تزاوجهما معا في اي لوحه
فالاسود من اعلي في لون الشعر الناعم المنسدل بصوره مبهرة الجمال و من اسفل الاسود لون الثوب شديد السواد و هو يغطي من الجسد جزءا و يكشف جزءا اخر فيبدو الجسد في اجمل لحظات تجليه و ابهاره لمن يراه و يزيد من ابهار جمال الجسد انه ابيض بين اسودين كما تبدو نعومة الشعر كنعومة الملبس كنعومة الجسد كل شيء ناعم في اللوحه و هو ما يثير خيال من يري هذه اللوحه

ذو النون المصري said...

عيون ليزا
ليزا لها عينان جميلتان
عينان زرقاوان كعيون الاوروبيينلكن اعتقد انها ليست اوربيه بل مصريه لاني اري اللوحه كانها جزء من حائط ريفي لبيت ريفي بسيط له عيون يجلس تحته او تحت العيون رجل في وضع القرفصاء كانه احتار في امر العيون او جلس في محرابها

hosnysoliman said...

الاستاذ و الصديق العزيز/تحية طيبة..وبعد
ناخد الوضوع حاجة حاجة..
اولا:موضوع الافريقيات كل الافريقيات اللى يكون فيه ميكياج على الوجه ده يعنى افريقى مودرن..ولوحة الافريقيه اللى باين عليها العز زى ما انت بتقول..انا حاطط لها عنوان الجمال الافريقى المتحضر
ثانيا:صورة انتحار..دى اصلا صورة فوتوجرافيه اصلا وانا عملت عليها اضافات ببرنامج خاص اسمه فوتوشوب لمعلاجة الصور مش عارف انتى عارفه ولا لا
اما القبغة السوداء بكلامك مظبوط ان ملا تراه العين واضح يستطيع العقل تخليه ما دامت نسب الشخصية المرسومه سليمه
الكلام الكتوب اسفل يمين اللوحة هو اشعار للشاعر الفرنسى الشهير فولتير اللوحة دى رسمتها فى هولندا واخذتها واحده فرنسية
اما الثوب الاسود فانا ساعة ما اكون عايز اتسلى ارسم بالقلم الرصاص او الفحم وكانه تمرين و يبقى فى الغلب من صوره فوتوغرافيه ولكن ليس بالضوره ان تكون طبق الاصل
اما الاخيره فى شغل فوتوشوب كمان ودى عيون الممثله المشهورة اليزابيث تايلور

ذو النون المصري said...

سعيد جدا بردك علي تعليقاتي و و سعيد جدا بموسيقي مارسيل خليفه انا لاول مره باسمع له فشكرا لحضرتك
اللوحات الجديده انا حاليا باتفرج بس لكن هاكتب عنها قريبا انشاء الله بعض التعليقات و كمان اللوحات السابقه