Tuesday, January 30, 2007

********** جيداء انت **********

********** جيداء انت *********

جيداء انت
هل تذكرين تلك الليلة تغنينا
باشجىانغام العشق والهوى المجنون
وعزفنا اللحانا من الحب سكرى
تتراقص عليها الشموع نارا ونور
ومخدعنا ينادى هيا الى المجون
فانا لكم طري حنون
***********
احتواك ساعداي فمال جيدك فى اشتهاء
كالزهرة فى شوق الى الفراش
فملت ارتشف منه رحيق سحر اسكرني
تتيه فيه شفاهي منزلقةعلى مرمرية من نار
فطفت الجيد الثمه برطاب من الترياق يبرده
زاد سكري وترنحي ابحث عن الثغر فى كل اتجاه
حتى اخرجتني من حيرتي الى الثغر والشفاه
جيداء انت
************
ومع الثغر والشفاه والوجنات لقاء

16 comments:

albida said...

الله يا أستاذ حسنى!!… حضرتك فعلا وصلتلنا الاحساس كامل من خلال تعبيراتك الأكثر من رائعة
تتراقص- منزلقة- فملت- ترنحى- فطفت: كلها ألفاظ بتدل على الحركة.. أى أن الحب فى القلب متأجج غير ساكن واللى بياكد المعنى ده كمان ألفاظ زى: نور- نار… وكأن حبها نار مشتعلة مضيئة يتحرك لهيبها فى كل مكان

حضرتك قدرت توصف المحبوبة من خلال تأثيرها.. وده اسلوب انا بحبه جدا.. لأنه مثير أكتر للخيال

حسيت أن الحب فى القصيدة دى هو حالة من المجون والسكرى

أما عن اللوحة فأكتر حاجة عجبتنى فيها بجد هى ملامح المرأة.. قد ايه نظرة الرضا والتملك اللى على وشها دى عجبانى!! كمان الألوان النارية اللى حضرتك مستخدمها متلائمة مع جو القصيدة جدا
فى حاجة كمان لاحظتها وهى انتشار الورد فى كل مكان فى اللوحة ولكن الورد ده مصدره- أو متجمع بكثرة- صدر المرأة… وكانها هى مصدر السعادة لما حولها

تحياتى

manal

hosnysoliman said...

اشكرك يامنال عل تعليقك الرقيق..وانا مبسوط ان الكلام عجبك..وعلى فكرة الرسمه دى مش رسمى ده رسم واحده فنانه اسمها ايرنى..وانا بحب الونها وان كانت نسب الجسم عندها مش مضظبوطه شويه لكنى حسيت ان الرسمه دى ممكن تكون معبرة شوية عن الكلام..وخاصة ان الموضوع منعلق بالرقبة بس..ولسه مش عارف حيكون فيه كلام عن الفم والشفاة والوجنات ولا لا

^ H@fSS@^ said...

الاول العالم الحالم بتاع العشاق اتخلق بالموسيقى

و بعدين اللون الاسود بيدي سحر الليل و غموض اللقاء
كل دي حاجات مقدرش اتغاضى عنها

الصورة بقى رائعة فوق الوصف
احساس الناس المرسومين وصلني كانهم حقيقين وهما فعلا حقيقين لاني حسيت بالحنينة و الدف اللي بينهم

اول مقطع من الابيات خلق الجو العام
احساس بالملذات جميل
حالة رغبة و عشق متوهجة جدا لكنها لسه محتفظة بايقاع هادي و سلس و ناعم

المقطع التاني من الابيات حسي جدا و مخصوص بالاجساد و بس
التشبيهات جميلة حضن الزهرة للفراشة
ارتشاف الرحيق

لكن بيت
فطفت الجيد الثمه برطاب من الترياق يبرده
ده اكتر من رائع

صورة جديدة مشفتهاش او حسيتها في نص تاني

بليغ
حسي جدا و لكنه لسه فيه براءة او نقاء الحب كما يجب ان يكون
و مع ان ناس كتير بتعتقد ان الحب لازم لو كان نقي يبقى مافيش فيه مجال للاحساس لكن الصورة البلاغية هنا حققت معادلة جميلة


في حاجة كمان لفتت انتباهي
التركيز على الجيد لان المعتاد ان الغزل بيكون في عنيها شفايفها
جسمها على بعضه
لكن التركيز على الجيد
بيدل على شاعرية عالية جدا و حب من نوع خاص
في المجمل العام انا بحب الاشعار اللي مليانة احساس
بتثري وجدان القاري و تريحه و بيكون فيها شئ من الواقعية الجميلة

اشكرك على اللوحة الجميلة دي

مش اللوحة المرسومة لا
قصدي اللوحة الشاعرية الجميلة
و على الجو العام

تحياتي لك

hosnysoliman said...

ست الكل حفصة..ايه الكلام الجميل ده دانتى حتخلينى اتغر فى نفسى ..انا حسيت ان احساسك حلى كلامى ومؤكد ان اجمل من كلامى اشكرك ..واشكرك على الملاحظات المفيده

ذو النون المصري said...

جيداء انت
لوحه ربيعيه في كل شيء
في الوانها...
في نظامها و تنسيق مساحاتها
في الزهور الكثيره المنثوره بنظام في كل انحائها
في العطور التي تفوح من كل ارجائها و من شعر البنت و ملابسها
ربيعيه حتي في المشاعر التي تعبير اللوحه عنها
اللوحه تسودها مشاعر ربيعيه!!!
في اللوح فتي و فتاه في ربيع العمر يعيشان لحظه تبادل الغزل و الهوي احالت الاجواء التي تحيط بهما الي اجواء ربيعيه تحفها السكينه في كل مكان
تسود الوحه الالوان الزاهيه التي تسود الوجود ايام الربيع و تسود حياة الشباب ايضا فهي تعبر عن الربيع و عن الشباب في نفس الوقت فالربيع هو شباب الطبيعه و الشباب هو ربيع العمراذن فاللوحه في كل عناصرها لا تنافر فيها مطلقا بل هي نموذج لوحدة العناصر ووحدة الموضوع و الهدف
تستخدم الالوان الصريحه في اللوحه كالازرق و الاصفر و الاحمر لتعبر ايضا عن طبيعه صريحه في تكشفها و جلائها للكائنات دون اي مواربه او خجل او هجر !!!!!!نفس المشاعر التي تتبادلها البنت مع الفتي
ففي طبيعه ناضجه من المشاعر ما في بنت ناضجه من الاحاسيس
تقف البنت في صورة من استبدت بها مشاعر الحب و الوله و الشوق و الوصول الي اعلي درجات الاستثاره بحب الطبيعه ..طبيعة الفتي ..فلم تملك هي ولا هو اي مقاومه للطبيعه فهي و الطبيعه يعانيان نفس لحظات النضج فهي و الطبيعه متفاهمتان!!
هل للمراه و الطبيعه نفس الفلسفه؟
هذه من تلك
بنت من الطبيعه !!فكما تتهيا الطبيعه للكائنات فالبنت تتهيا للفتي و كلاهما(الكائنات و الفتي )يسعي للحب و العشق و الغزل و التكاثر بعد ثبات طويل ..بعد ان نضجت الطبيعه ..و البنت كذلك
تحيط البنت بزراعها راس الفتي بالقرب من خدها و عنقها و و تتخذ زراعها الاخري نفس التشكيل ممسكة بزهره بالقرب من صدرها و كان الفتاه تخيلت راسا اخري بالقرب من صدرها لمزيد من النشوه
و تحيط زراع الفتي بخصرها في جذبه حانيه اليه يبادلها جذبا بجذب في علاقه شعريه عبر عنها الشاعر بقوله
انا من اهوي و من اهوي انا
نحن روحان حللنا بدنا
انابصرتني ابصرته
و ان ابصرته ابصرتنا
لقد صارا متوحدين _الفتي و الفتاه
وجهيهما متوهجان من الحب و علي راس الفتي زهره بنفسجيه رائعه اضاءت بفعل النشوه التي اشعرته بها الفتاه
راس الفتاه قريب من راس الفتي فاحتك وجهه بوجهها فاستثارها فاغمضت عينيها بنعومه فبدت ناعمه في كل شيء فصارت كانها طيف من المشاعر او كانها عطر منتشر بل كانها زجاجة عطر هكذا احالتها لمسة الفتي
ملابس البنت و الولد كانها قطعت و فصلت من جسم الطبيعه فالزهور هي اساس تكوين هذه الملابس و سيقان و اوراق النباتات
الثوب معلق علي كتف الفتاه بخفه بل ان حمالته تكاد تقع في اشاره مثيره الي ما يختبيء تحتها فلم يظهر في اللوحه لكن العقل اظهره ووضحه للعين و هي بلاغه تعبيريه ان نري دون ان يظهر ما نراه
شعر البنت جميل جدا و اتخذ وضعا و لونا بلغ غايه عليه من الجمال ..فبعد الشعر عن وجهها القريب من وجه الفتي و انسداله الي اسفل مباشرة تم بصوره جميله كانه حقيقي
و لونه الاحمر متكامل مع لون الاحمر في باقي اللوحه فاللون الاحمر موزع علي محور مربع اللوحه من اعلي الركن الايمن الي اسفل الركن الايسر في اسلوب منظم كان اللوحه عمل هندسي او هي قريبه من ذلك
و لو اتخذ الشعر لونا اخر كان ذلك سيقلل من جمال العمل الفني و كماله
الالوان عامة متناسقه جدا فالازرق يشبه كفتي الميزان في توزيعه فلا نشعر بان جانب للوحه اثقل لونيا من جانب اخر و باقي الالوان منتشره بصوره تحافظ علي الاتزان اللوني في اللوحه
الزخارف المحيطه بالفتي و الفتاه من عوامل جمال اللوحه و لو كان الفنان استبدل بهذه الزخارف طبيعه حيه كانت فيما اعتقد ستكون اقل جمالا فالزخرفه ليست عيب دائم في العمل الفني بل هي قد تعبر عن قيم فنيه لا يعبر عنها اي شيء اخر لانها تصفي جمال الطبيعه في صوره رمزيه فيما اعتقد
كثرة الزخرفه في اللوحه في الخلفيه و الملابس للبنت و الولد اوحت بالوحده كعناصر اخري معنويه و تشكيليه
كما انها اوحت بان هناك لونين من الفن متداخلين في اللوحه هما فن الرسم و التلوين و فن الخياميه
لان بعض اجزاء اللوحه كانها قماش حقيقي لا رسم ملون
اللوحه عامة معبره و ممتازه جدا جدا جدا

ذو النون المصري said...

الشعر
كلمات اعجبتني في القصيده
العشق و الهوي المجنون
تتراقص الشموع علي الحان الحب نارا و نور
و المخدع ينادي .......و يغري ببعض صفاته كاللين
احتواك ساعداي.....
كالزهرة في شوق الي الفراش
و شفتاه التائهتان علي مرمريه من نار و تحت الاخيره ضع خطوط لا خطا واحدا
مرمريه من نار
طفت الجيد
هذه ايضا تحتها الكثير من لخطوط
ابحث عنالثغر .....تعبيرات فعلا مدهشه
طفت الجيد
ابحث عن الثغر
لحظات كبر فيها حجم الشوق بصوره اعمته عن الدنيا و ما فيها و الوجود كله فصار الكون علي اتساعه لا شيء به الا هما
فصار يبحث عن الثغر في وجهها و يطوف الجيد
كما ان الطواف فيه معني عباده و دين
يطوف بالجيد
فعلا ممتاز جدا جدا جدا
و المرمريه اي الرقب من نار
جميل جدا
و الزهره فيها هي الاخري شوق
كلمات جميله و مرتبطه باللوحه
لك خالص الموده والتحيات
و ادام الله عليك نعمة التوفيق

hosnysoliman said...

الاخ العزيز والحبيب ذو(نون)ذو الذوق الرفيع و الاحساس الجميل تزداد ساعدتى بتعليقاتك الجميله المتفحصة الواعية ويزداد البلوج رونقا وجمالا..لا احرمنا الله من زياراتك

tota said...

العزيز حسنى
فى مجون العشق تغرق وبكلماتك تتلمس الطريق ومحظوظ انت فى عشقك فلست تحلم بالمعشوقة بل حلمك بين يديك ومن يرى حلمه حقيقة يتوه باحثا فى هوى النفس عن ثغر جيداء اسكرته فبات يهذى من سكره حتى اسكرنا

تحياتى

hosnysoliman said...

العزيزة توتا..كلامك مضبوط جدا..وتصورى انى اول مرة اكتشف الحكايه دى فى نفسى. فانا عاشق للجمال فى كل حاجة واى حاجة..ومش لازم معشوقتى تكون شخص وشىء بعينه ممكن يكون جزء من كل..مثلا ورقة شجروموهبة الرسم اللى حبانى بيها ربنا وكمان الكتابه بالكلام فى بعض الاحيان ..وان كنت غير ملم الالمام الكافى بالنحو وعروض الشعر بالشكل اللى اضمن بيه صحة ما اكتب لغويا ولكن يمكن باحس الكلام اكتر من كثرة القراءة والحفظ وخاصة الشعر الجاهلى والقديم..فعلا انا بعيش مع ما ارسم او اكتب فى عالم تانى مع احلام املكها بين يدى كما قلت..وتعرفى المشكله ايه ان ساعات يطلع فى دماغى احلام ورؤا لاشياء كثيرا لا استطيع ان اعبر عنها كما هى فى مخيلتى ولهذا اظل احاول فيها حتى تتحقق..واظن ان الاسطورة القديمه عن الفنان الذى صنع تمثالا لمعشوقته ثم تحولت الى حقيقة..هى حقيقة احاسيس كل عاشق وفنان..اشكرك مرة اخرى

el2ahwagi said...

عجبتني اللوحه و ما تجسده من دلال ومجون وسكر في ارتشاف رحيق الجيد الذي يجسده النص الشاعر الماجن ...

احسنت يا حسني باشا ...
تكوين و الوان اللوحه اللي اخترتها يضفي دفئا و لهوا رشيقا يزين ابياتك المحكمة في وصف جنون العشق ...
في انتظار اللقاء بالثغر و الشفاه و الوجنتين...!!

hosnysoliman said...

عاشق الفن الاخ الحبيب القهوجى ..اهلا بيك مع العشق والحب وعالم المجون ..والسكر فى و بالمعشوق احب ما فى العشق هو ساعات اللهو..ذلك ان عشق المحبوب ان الم يصل الى حد اللهو المجنون فهو منعدم الحس والشجون..اهلا بك

Amany Y. El-Saeed said...

حسني
إحساسك جميل اوي...عارف...كلامك بيدل على إنك تقدر تتذوق الفن إللي قدامك...لأن كلامك اصلا ليه طعم غريب...جميل
بجد أبيات جميلة من العشق الهادئ
أما الصورة بئه...مقولكش...جامدة...بس بصراحة أنا عاجبني كلامك أكتر

hosnysoliman said...
This comment has been removed by the author.
hosnysoliman said...

العزيزه امانى..اشكر لك هذا الاطراء الجميل مش عارف اذا كنت استحقه ام لا..اما عن الكلام فهى لحظات من المتعه الخياليه..الخيال اجمل بكتير من الواقع..والكلام من خلال الخيال اقوى من وصف الواقع كما هو..والفن الجميل هو اصلا تحويل الواقع من خلال الخيال الى واقع جديد مشاهد او مسموعااو مكتوب اما عن اللوحات فهى ليست لوحاتى..اتصور لو انى رسمت الكلام فى لوحه لكان اجمل..اشكر لك الزياره

Anonymous said...

woooow i loved it do u know why ?coz my name's jaidaa

hosnysoliman said...

dearest ru really Jaidaa?If so i think that u now the meaning of Jaidaa?Are u so or it's just a name?I hope to know more.
Thanks for your visting i hope to viste me more.