Sunday, February 25, 2007

لقاء الربيع والخريف مع لقاء القلوب قبل الشخوص

اصحاب الفضل والفكر

من المستحيل ان يلتقى الربيع مع الخريف..ولكن قد يحدث احيانا ان تتشابه ايام من الربيع مع الخريف. تتشابه فى صفاء الجو وجماله..غير ان الخريف هو استعداد لقدوم الشتاء ببرده القارس وايامه القصار وليله الطويل..حيث تسكن فيه الحركه وتقل. اما الربيع فهو شهر الزهور والجو الجميل وهو استعداد لقدوم الصيف و ايامه الطويله الحاره وليله القصير ولكن للناس قيه فرجه وحركة و اصطياف.
كذلك الامر عندما يلتقى اناس فى ربيع العمر واخرين فى خريف العمر..ما بين الربيع والخريف فرق شا سع..فى الربيع تكون كل الايام ملؤها البهجة والسعادة ازهار تتفتح ونسمات الحب تشيع فى الجو بهجة وشمس الربيع شمس حانية.
اما فى الخريف فان اوراق الاشجار تتساقط ويتعرى الشجر وريح بها لسعات من البرد ايذنا بقرب الشتاء.
ولكن كما ذكرت انه يمكن ان تتشابه بعض ايام الربيع مع ايام الخريف ولكنها قليله تلك الايام.
وبالامس كان يوم من ايام التقاء الربيع مع الخريف..يوم جميل صافى الجو وكذلك المزاج
بالنسبة للخريف اما الربيع فكل ايامه صافيه.
كان لقائى بالامس مع نخبة من شباب مصر الواعد ..شباب يحب بلده ويعشقها تملؤه الحيويه والنشاط والامل فى غد افضل يعلمون انهم بناته.
سبعة عشر من الشباب الجميل المثقف اصحاب فكر مستنير اعمارهم فى مراحل ربيع العمر المختلفة.
كنت اخشى هذا اللقاء كثيرا خاصة وانى لم يسبق لى لقاء اى منهم من قبل..ولكن فى عموم الامر انا اعلم ان لكل جيل شبابه من الرجال والنساء جيل واعى متفهم متحمل للمسئوليه كله امل كبير فى غده وفى وطنه جيل لم تحبطه ظروف الحياة بدليل تلك الروح المرحه التهكميه فى اغلب الاحيان ومن حوراتهم ايقنت ان غدهم سوف يكون غد مشرق مهما مرت بهم من صعاب.
كنت اظن احيانا ان هذا الجيل هو جيل الهمبرجر والوجبات السريعه ولكن من لقاء الامس ايقنت انه لا يمكن تعميم هذا الامر الا على قله قليله..جيل سريع الحركه ولكن عن وعى جيل مستفيد من استحداثات العصر طواق للمعرفه والازدياد منها.
فى الحقيقه انى سعدت بهذا اللقاء وشعرت بأنى قد عاد لى شبابى مرة اخرى وما اسعدنى اكثر الاحتفاء الذى قوبلت به وكذلك حاجز فارق السن الذى ذاب بروح الفهم والتفتح الذى رايته فى عقولهم ونظراتهم بل الاكثر من ذلك روح المحبه التى تولدت بينهم مع عدم وجود سابقة لقاء بينهم والاكثر من ذلك تعليقاتهم التى ازهلتنى ذلك انى ظننت ان ما سيكون من تعليقات هو ما سيكون فيما بينهم واحساس كل منهم بالاخر نظرا لتقارب الاعمار..ولكن تلك الحفاوة البالغه التى صدرت عنهم واحسست بصدقها جعلت سعادتى بهم تزيد وشعرت بقدر المسئوليه التى القيت على قبلهم..مسئوليه كلها الحب والاعزاز لهم وكونهم جعلونى واحدا منهم.
حقيقة كان يوما من ايام التقاء الربيع مع الخريف عل غير ميعاد التقاء القلوب وليس الشخوص.

والان جانب من بعض الصور التى لم تنشر من قبل مدونين اخرين مع العلم ان السبعة عشر كلهم تقريبا قد تكلموا واضحوا وجهات نظرهم فى هذا اللقاء وبعضها مدعم بالصور والاسماء..اما انا اكتفى بما سبق بيانه وبعض الصور التى لم تنشر..وكما وانى امل ان يكون اللقاء القادم العدد فيه ضعف العدد الحالى ويكون هذا التجمع نواةمجتمع جديد
يقوم على المحبه والاخاء ونبذ كل ماهو سىء فى مجتمعنا ويكون قدوة لكل المدونين
كهذا كانت الروح التى تسود اللقاء









35 comments:

محمد عبد الغفار said...

خسرت لقائك

أسوور said...

الله يا فنان على الكلمات الرقيقة التى كتبت بها البوست

حسيت انه لوحة جميلة من الكلمات طبعا لازم تخرج من فنان زيك

دمعت عيناى وأنا اقرأه

اشكرك .. بجد .. شكرا

The Alien said...

معتقدش إنه ممكن حد يوصف اللقاء بالجمال ده والكلمات دي
حضرتك رسمت صورة لمجتمع جميل ومستقبل مشرق
وجودك إداني ثقة وأضاف قيمة للقاء
أنا إتشرفت جدا بمقابلتك
وإتشرفت أكتر بزيارتك
تحياتي

مصر هى أمى said...

الاستاذ الفنان
اكتر حاجة ممتعة فى اللقاء اننا شوفناك واتكلمت معانا فعلا حسستنا ان احنا جيل كويس ربنا يباركلك دايما

raspoutine said...

حبيب قلبى وصديقى وابى انا بشكرك على الكلامده اوى وبقولك الكلام بتاعك ده كانممن تختصره عن طريق لوحه فنيه من بتوع حضرتك
وبقولك يا جميل انت كنت اكتر حاجه فرحتنا كلنا
وعايز اقولك على سر انا لما اتصلت بيك ولقيت التليفون مقفول ان قلن انا بابا ادانى زونبه كبيره وكنت هبقى زعلان لكن عرفت اد ايه معزتى عندك وعندك
والكل كان فرحان وسعيد بوحودك وبكلامك الجميل اللى لو عبر فأنه كان يعبر عن زمن الفن الجميل والحب الجميل الذى مفتقدينه تلك الايام ويارب تكون معانا على طول يا رب

ربنا يخليك ليا يا بابا


ابنك ايمن

كلمه said...

الباشا الكبير قوي الأستاد حسني

أعتبرت نفسي من أكثر المحظوظين حظا حينما قابلتكم جميعا بالصدفه
خصوصا لقائي بك الدي لم يدم سوي دقائق معدوده و مع ياسمين و أحمد شقير

سمعت من قبل علي مدونتك و لكني لم أقم بزيارتها الا بعد أن شرفتني أنت بزياره مدونتي


شكرا علي اللقاء الجميل و أتمني -فعلا- لقاء أخر و في أنتظار اللقاء الثالث

hosnysoliman said...

الله الله محمد جعفر بك وباشا كمان يشرفنى وينور البلوج بتاعى ايه الحلاوة دى..ده شرف عظيم ليا..انت عارف انا من زمان وانا نفسى اتعرف عليك لكن عندى حته بايظه كده حصلت مع بعض المدونين..اظهرت ودى لهم فكان واضح انهم رموا ودى فى اول صندوق تحت التعليق..هذا الامر جعل عندى حرج..وقتل عصفورة قلبى من تطير فى سماء البلوجات زى ما قلت فى البلوج قبل الاخير ولكن الحمد لله انما الاعمال بالنيات وكما قال ابو الحسن الشاذلى اذا اردت ان تختار فاختار الا تختار فاليس هناك افضل من اختيار الله..انت من اختيار الله لى وانا واثق اننا فى اللقاء القادم باذن الله..سوف تتوثق عرى الصداقه والمحبة بيننا ..اشكر لك مرة اخرى هذه الزياره الميمونه

hosnysoliman said...

العزيزه والزعيمه ياسمين وردة بساتين المدونين..
انتى عارفه انا كنت سعيد جدا باللقاء وبعدين اصبحت اسعد بعد ما شفت ردود الافعال والتعليقات ..ودلوقتى انا مجنون سعادة..الفكرة فكرتك لكن مش لازم كل الافكار اللى يكون صدى ونتائج الروح اللى فى الفكره اقوى من الفكره نفسها..وطبعا انتى عارفه نظريه قوة الفكر..انتى قوة فكرك وخلق الروح فيها اخرجها الى حيز الوجود بما يدل على قدر الصدق اللى جواكى
ياسمين انا سعيد بان اكون صديق لكى نتشارك الافكار والافعال وزى ما قلت فى المدونه انى حسيت ان مسئولية الشباب ده اصبح واجب لازم اقوم عليه بالشكل اللى اكون فيه سبب فى اسعادهم..انا وانتى وكل من يسطيع ان يدلى بفكر وجهد فى هذا الامر..وهذا الا انك صاحبة الفكرة
ياسمين هناك بعض الافكار التى طقت فى دماغى حاقلك عليها بعدين ونشوف نعمل فيها ايه

hosnysoliman said...

ابنى الحبيب بيشوى..حاقلك حاجه بس اوعى تزعل منى
فى اول اللقاء انت فاكر كنت قاعد بين محمد عادل صاحب مدونةمصر هى امى وبين سمراء النيل وانتى كنت اخر واحد عليه تعريف نفسه..انتى طولك كويس يعنى انتى مش قصير ولكنى لما شفتك منكمش فى الكرسى اللى انتى قاعد عليه افتكرتك قصير من شدة انكماشك فى الكرسى..ولكن بعد شويه لقيتك عمال تتفرد وتطول شويه بشويه فى الاخر ظهرت الصوره الحقيقيه ل بيشوى الجميل الوديع طيب القلب طويل القامه صاحب الفكر الواعى المستنير
بيشوى احببتك كثيرا ولك معزه خاصه عندىو سعيد ان تكون واحد من هذا الجمع الجميل

hosnysoliman said...

محمد على باشا..عدوله
ابن الناس المحترمين زى ولاد البشوات بتوع زمان بس هو النهارده واحد من بشاوات هذا العصر..بشاوات الفكر والثقافه..سعدت بمعرفتك وزى كلكم ما قلتم انا حسيت انى عارفك من زمان اوشوفتك قبل كده ذلك ان القلوب لها فى حب من تعشق دليل..فى بوصله فى كل قلب بتدلك على من تحب..وانا بصلتى واضح انهااشارت اليك اسال الله ان يديم المحبه بيننا جميعا ويكون كله فى حب مصر اللى هيا امك وامى

hosnysoliman said...

ابنى الحبيب مونى..رس ..بوتين ..ماشى

انا عايز اقلك حاجه انا جدع قوى وعمرى ماكنت بتاع زنب وما ما بعرفش على فكره اعمل الحكايه دى ساعة لما احب اعمل حاجه بعملها وساعة لم ما احبش اعمل حاجه باكون واضح واقول لا واعتذر
وكمان لازم تبقى عارف انا اولا جيت مخصوص علشانك..وكان نفسى اشوفك واتعرف اليك..والاقدار هى التى تسوق الاحداث..والحمد لله ان نية الخير ادت الى خير اكبر وهو هذا الاجتماع الجميل يبننا

hosnysoliman said...

صاحب الكلمه اللى حرمنا منها وعايز يعذبنا لمدة شهر
سيدى انا وكمان مشرفنى فى المدونه بتعتى ايه الهنا اللى انا فيه ده طيب حن علينا وقول اى حاجه..سمع هس كله يسكت يلا بقى

tota said...

العزيز حسنى
ايه ده ايه ده اتفقت على الخريف والربيع ممكن افهم لماذا تجاهلت الصيف والشتاء واكتفيتم بفصلين من السنة ليس عدل هذا ظلم للسنة
ممكن اعرف ليه بقى لم يتم التنويه عن هذا اللقاء ام اعتبر انه تم تخصيص ناس بعينها
عموما سعدت بسعادتكم وكنت اتمنى مشاركتكم
لا تفترض باعتزالى الكتابة اننى سوف اعتزل المتابعة بل العكس اصبحت اكثر تحررا
مجموعة تبدو جميلة و كلماتك كانت معبرة عن شعورك بما وجدت
صحبة وردة متناسقة حملت عطر جميل هو الذى شعرته من هذه التدوينة
تحياتى

hosnysoliman said...

توتا العزيزه
حاقلك انا اتخدت كده على غفلة..موضوع لاكان على البال ولا الخاطر..الموضوع اصله ان ايمن فاروق صاحب مدونة راسبوتين اللى اسمه الاصلى يامن وهو على اسم ابنى الاصغر كان من مدة بصر على اننا نتقابل ونتعارف وهو معتبرنى فى مكانة والده وده شىء جميل احببته وحبيت الا اخذله فاكان موعد لقاء هذه المجموعه بزعامة ياسمين صاحبة مدونة اسكاىلايت..انا رايح ومفيش حاجه فى دماغى غير ايمن ارضاءه
ولكن ربما صدفه خير من الف ميعاد
وكان اللقاء زى نا شفتى وسمعتى..مفاجاة ولكن كانت جميله شباب حلو جميل التطلعات حبه لبلده كبير قوى اظن اجتماع فكرهم وحبهم لبعض ممكن يحقق الكتير لكن الموضوع محتاج لتخطيط وفهم وهدف ومقصد واضح خاصة وانهم كلهم فى مستوى عمرى متقارب..مش مهم اللقاء ده يوصل الى ايه ولكن المهم هو دفع همم الشباب ده فى الطريق الصحيح الذى يضمن لهم تحيقيق احلامهم ةطموحاتهم..تنظيم الفكر ووضعه فى الاتجاه الصحيح اعتقد انه اهم دور ممكن ان يقوم به واحد مثلى ..انا لاادعىسعة الفكر ولكن ممكن ان يكونلخبرتى الحياتيه دور مع هؤلاء الشباب..
توتا حاقول حاجه وياريت يكون لها صدى عندك اسال الله هذا
رغم قلة المدونات والتعليقات التى كانت بيننا الا انى ارى فيكى القدره على افادة هذه المجموعه خاصة وان المرحله السنيه التى انت فيها قريبه من ياسمين..خاصة وانه فى هذه المجموعه لايوجد غير ياسمين وانجى صاحبة مدونة سمراء النيل..وجودك انا متاكد انه سوف يضفى الكثير..واظن ان ده كمان ممكن يكون سبب فى العودة الى المدونات حيث ظهر من فوائدها شىء جديد متاكد انه يناسب فكرك
توتا اضعف الايمان
حاقلك ممكن تنهجى نفس المنهج اللى اتبعتيه مع المدونه بتعتك وهو انك لا تشتركى فى المجموعه ولكن تكونى مراقب خارجى يدلى برايه وهذا الراى لايكون استشارى ولكنه يعرض على المدونين الاعضاء للاستماع اليه
ايه رايك انك تكون عضو مراقب اذا ماكنتيش عايزه يكون لك دور مباشر
اقلك حاجه تانيه
احنا اللقاء القادم حيكون فى الاوبرا فى كافتريا مركز الابداع
انا لم اراك ولم اعرفك واعتقد ان من يعرفك شخصيا ليس منهم واحد من اعضاء الجماعه..ايه رايك لو تيجى من غير ما نعرف وتكونى قاعده جنبنا بحيث تسمعى عن بعد وبعدين نسمع رايك
اهه كلها اقتراحات ولكن اهمها هو وجودك
ارجوا ان اسمع رايك

hosnysoliman said...

توتا نرجع لموضوع الخريف والربيع والصيف والشتاء
انا ليا وجهة نظر فى هذا الموضوع
انا ارى فصول السنه كفصول العمر..ودى على فكره موضوع وسؤال خطر على بالى
عندما خلق الله السوات والارض وخلق معها الفصول باى الفصول بداء الخلق؟
انا تصورت انه بداء بالربيع لانه فصل تفتح ونمو الاشياء وتلاه فصل الصيف حيت الحر والنهار الطويل المملؤ بالمعاناه ومكافحة اشعة السمس الحارقه والعرق وما الى ذلك من امور المكابده ومحاولة الهرب منها الى المصايف و المنتجعات للتخفيف من شدة الجو كذلك مرحلة العمر الوسطيه المتمثله فى شق طريق الحياه مكابدتها ومحاولة الاستراحه منها من وقت الى اخر..بعد ان ينتهى الصيف ياتى الخريف حيث تتسلقط الاوراق وتتعرى الاشجار وتذبل الاشياء وتختفى بعض الكائنات فى بيات شتوى وتقوقع..كذلك تلك المرحله العمريه يبداء الانسان فى تساقط اشياء كثيره منه شعره اسنانه ويفقد كثير من قواه ويتعرى من كثير من الاشياء التى كان يرى فيها شكل من الاستمتاع الشخصى بالحركه والنشاط ولكنه فى هذه المرحله كثيرا ما يسكن وتقوقع فى بعض الاحيان الاخرى
اما اذا ماجاء الشتاء فليس هناك سوى البرد والعواصف والثلوج كل هذا يجعل الانسان يكن وتقل حركته الا فيما ندر للحاجة القصوى..ويكثر استعمال الادوات المساعدة لتجنب هذه الظروف المناخيه الصعبة مثل استخدام الدفيات او الخمور او ما الى ذلك لتجنب برودة الجو
كذلك..المرحله السنيه الاخيره..شتاء العمر..تمام الانكماش الاجبارى وصعوبة الحركةوكثرة الامراض و استخدام هذا الجو باستخدام العوامل المساعدة من الادويه والكراسى المتحركه والمنشتطات وهكذا اما اجتماع امس الاول فكان فعلا بين الربيع اللى هو الشباب وبينى وانا الخريف وقليل من الصيف متمثل فى يلسمين وبعض الشباب القريب من هذه المرحله السنيه
وده بقى موضوع الفصول ايه رايك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Amr Ahmed said...

استاذنا

انا سعيد جدا بمقابلة حضرتك

حضرتك كنت فاكهة اللقاء

ان شاء الله تتكرر اللقاءات

تحياتي

ذو النون المصري said...

الله علي اللقاءات الوديه بين ناس تحابوا دون ان يلتقوا او يري احدهم الاخر من قبل
اكيد طبعا كان لقاء غير عادي و مستحيل يكون فيه اي شيء لا يدخل البهجه علي الجميع
الدنيا اتغيرت تغير جذري
كانت الصداقه تبدا بالرؤيه ثم دراسة كل طرف للاخر و فكره ثم قرار الاستمرار او الانفصال
الان العكس هو ما يحدث
نعرف بعضنا اولا و نتعرف كل منا علي فكر الاخر و اماله و طموحاته ثم نفكر في اللقاء كي نري بعضنا
طبيعي ان اللقاء يكون مبهج لانه الاول بين اصدقاء يعرفون بعضهم جيدا لكنهم يلتقون للمره الاولي
انا فرحت جدا اني اقراء هذا الكلام
و فرحت جدا اني رايت صوركم
..................تحياتي للجميع

hosnysoliman said...

عموره الجميل انا للى سعدت بالقاءكم جدا وانشاء الله فى اللقاءات القادمه يكون اقتربنا والتعرف على بعضنا البعض اكثر وتكون صداقه ومحبه جميله

hosnysoliman said...

الاخ الحبيب ذون النون انا كان نفسى تكون معانا اسال الله انك فى المره القادمه تكون معنا.ومع الحق ان الالتقاء فى الفكر جاء قبل اللقاء فالقلب يعشق قبل العين فى جميع الاحيان رتب نفسك انك تكون معانا فى المره القادمه الكل يعرفك وفى شوق للقاءك

إبـراهيم ... said...

حقيقي ، مش عارف أقول لك إيه /، بجــد كان يوم رااائع جـــدًا ، وكلكم كنتم رااائعين ! ، بس المشكلـــة إني مش لااااقي وقت أكتب فيه عن اليوم الجميل ده !!!



وكل شهـر واحنا مع بعض إن شاء الله



بــــس خلااااص

أنا محرج قوووي منكم ، بـــس والله غصبن عني !ّ!!!!

hosnysoliman said...

ربنا معاك ياابوخليل ما فيش بين الاحباب حرج وانت كنت منور المجلس فعلا طرف من اطراف هذا الجمع المهم وجودك مهم جدا يابراهيم..وانشاء الله يكون لك الدور المؤثر بين كل الاحباب والى اللقاء القادم باذن الله

مصر هى أمى said...

استاذ / حسنى
ربنا يخليك على الكلام الحلو ده
ممكن تكون اب تانى ليا اكلم معالك واستشيرك فى حاجات كتير كانك والدى وصاحبى ياريت توافق مع انى شفتك لمدة صغيرة كام ساعة لكن حسيت من ناحيتك بحب كبير اوى

The Eagles said...

استاذنا وفنان الكبير
حسنى سليمان
تحياتى واحترامى وتقديرى لحضرتك
حضرتك لا تتخيل مدى سعادتى بلقائك
صحيح معلوماتى كانت بسيطة وضيقة جدا ــ يعنى على قدى ــ لانى لم اكن اعرفك من ذى قبل لكن بعد هذا اللقاء كنت فى غاية الساعدة لمعرفتك حيث كنت اب لنا جميعا وكنت الاب الروحى لهذا الاجتماع
واحسست ان هناك من يهتم بنا وبما يدور باذهاننا
واعتبر ان ما قلته حضرتك وسام على صدرى وعلى صدر جميع الحضور
بوصف حضرتك لنا باننا شباب وعى وجيل مستفيد من استحداثات العصر طواق للمعرفه والازدياد منها وباقى كلم حضرتك الجميل
انا سعيد جدا بمعرفة حضرتك واستاذنا الكبير احمد شقير وباقى الحضور
شكرا لتشريف وتنوير حضرتك لنا
وان شاء الله جميعا سوف نكون عند حسن ظن حضرتك وباقى المدونين


والسلام..........

hosnysoliman said...

العزيز ايهاب..سعادتى بكم لا يمكن تصورها ومحبتى لكم تزداد يوما بعد يوم..واحساسى بكم موجود وقائم من قبل ان القاكم..كنت حوار بالامس مع المدونه توتا..نتكلم عن عجلة الزمن الداخليه الروحيه وعجلة الزمن الخارجيه الدنياويه..واقتنعاها ان الاعمار تتحدد من خلال عجله الزمن الداخليه وان هناك من يكون فى عز شبابه العضوى ولكن عمر روحه وقلبه يشيخ ويكبر عن عمره الحقيقى وكذلك ان هناك ممن شاخ سنه العضوى ولكن عمره الروحى لازال فى ريعان الشباب
فانتم شباب فى مقتبل اعماركم ولكن عقولكم اكبر من اعماركم وهذا مقياس زمنى اخر تفتحكم على العالم وطموحاتكم الا نهائيه ازكت عقولكم..انتم جيل المستقبل الواعد بكم سوف يعود لهذا الوطن مجده وعزه ونحن مسئوليتنا هى خدمتكم ورعايتكم..ومد يد العون لكم وكذلك استلهام الروح منكم والاستفاده من نضارة افكاركم..اليوم جميل وغدا اجمل بهذا الاجتماع

hosnysoliman said...

محمد على باشا عدوله الجميل
دى عايزه كلام دا انا اللى يكون لى الشرف انك تكون من احب اولادى لى على الاقل اتباها بيكى واقول الواد ابن الناس ده ابنى وفى اى خناقه اتدرى وراك انا عارف انك ما لكش فى الخناقات ولكنى اتكلم عن الخناقات الادبيه الجبيب محمد عادل انتى تامر وانا تحت امرك فى اى وقت واى شىء وده ياسيدى الايميل بتاعى
hosny44@yahoo.com
hosny45@hotmail.com

Unknown said...

استاذنا

كلامك له سحر خاص و الروح التى تكتب بها ربيع دائم لا يطوله الخريف
و حضورك فى وسطنا اشعرنا براحه ورود ذلك الربيع

سيدى الفاضل لقد استنشقنا عبير عطر روحك و اننى على يقين اننا لن نقدر الاستغناء عنه ابداً

استاذنا الجليل شكراً لحضورك و شكراً لكلماتك عنا و شكراً لرسمك هذه اللوحه المعبره عن لقائنا

تحياتى

Ehab said...

hello
first time to visit your blog ... but i think it will be not the last
about the meeting .... can i come to the next one pls :)

الدبور said...

الفنان الاستاذ حسني كنت اكثر من رائع في اللقاء سيبك انت من السن المهم الشباب مش بالسن الشباب شباب القلب و كنت اكثرنا شابا بقلبك الكبير
ننتظرك جميعا في الاق ء القادم ان شاء الله ومش تنسي تحضر معاك كام لوحه علشان انا بحب الفن التشكيلي جدا



و السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
الدبور

hosnysoliman said...

عزيزى ايلارى
اشكر لك هذا الكلام الجميل وتلك الروح الطيبه لاحساسك بالاخرين انا حاولت اصل للينك ده بس ما عرفتش اذا كان ممكن تقول للبلوجر ده يخش على البلوج بتاعى ةيسيب تغليق علشان اقدر اوصل له

hosnysoliman said...

د.اسامه
انتى اللى كنت منور القعده واضفت عليها صفة العلم المتنور بس انا صعب عليا انك تروح الساعة خمسة الفجر ولهذا فالابد من النظر فى هذا الموضوع حتى يتم تسهيل الامر على الجميع خاصة العنصر النسائى اظن انه ممكن طرح هذا الموضوع فى اللقاء القادم اما عن لوحاتى واحضرها معى ده شىء صعب شويه من ناحيتين الاولى انا لااحب الاعلان عن نفسى..انا واحد بيحب يمشى جنب الحيط ولا يظن به الظنون انا اذا كان ممكن اجيب شوية اشكتشات معايا وربنا يسهل

el2ahwagi said...

بجد يا بختك بلقاؤهم ... انشالله دايما ...
عزائى فى القراءة عن اللقاء والصور ...

شوفت صورتك فى مدونة ياسمين وحسيت بالفة شديده ...
عبرت فأجدت كالعاده ..

hosnysoliman said...

انا لسه جاى من المدونه بتعتك دلوقت وشفت التعليق بتاعك..وجه سؤال على دماغى ياترى حيكون لينا حظ نشوفك معانا..والله دى تبقى واحده من اسعد الامنيات التى تتحقق ..ايه رايك ياترى فيه امل..
كمان الحمد لله انك ونورا رجعتم لى بعد وصلة الانقطاع المؤلمه بالنسبة لى احنا كنا وسنظل اخوان مدونات واكتر

frozen love said...

يمكن متاخر شوية بش انا حاولت اوصلكم احساسي في مدونتي..انا من اسعد الناس من ساعة ما شوفتكنم..وبالذات حضرتك يا استاذنا...بجد سعيد قوي بلقاء شخصية زيك حسستني اني لسة الاجيال متواصلة ومتفرقتش

micheal said...

ما أروع الكلمات المعبرة عن هذا اللقاء يا أستاذ حسني..بس ليا عتاب علي حضرتك في وصف الللقلء بالتقاء اللربيع بالخريف..لان صدقني يا أستاذ حسني الربيع في الفكر و القلب
منتظرينك في اللقاء القادم

hosnysoliman said...

مايكل وحامد اشكر لكم تلك العبرات الرقيقة ولنا لقاء قريب تجمعنا فيه اواصر المحبه وتتوثق وتزداد