الاخ العزيز ..الفن الحقيقى هو فن الاحساس..ليس للعقل فيه مكان..اما عن الكلمات: الميسونة:والمَيْسُونُ: الميَّاسة من النساء، وهي المُخْتالة،والتى تتبختر فى مشيتها اما الكلمة الثانية فانى لم اجد كلمة العسج..قد تقصد غنج:يقال غنجت المراة غنجا:تدللت بملاحة كانها تخالف وليس بها خلاف ..والغنج ياتى بالحركة والكلام..وباختصار يمكن القول كل انواع الدلال الانثوى من قول وفعل وهمهمات.. زرت مدونتك زيارة سريعة ولكنى سوف اعود اليها لانى اعتقد انها تستحق العودة اليها..اشكر لك الزيارة وارجوا ان تتكرر..تحياتى
اللوحتين بعنوان تسامرني اعتقد ان كلتاهما منفذتان بالاسلوب التاثيري الذي يعتمد علي وضع نقاط من اللون او الالوان الصريحه و يترك لعين الرائي كي تدمجها في العقل فيراها الوان ممتزجه فهو يعطي تاثير اللون لا اللون نفسه فمثلا اذا اراد ان يلون البرتقالي فانه يضع نقطه صفراء بجوارها اخري حمراء في كل المساحه فنراها ماحه برتقاليه و اذا اراد ان يكون اللون غامق مثلا فانه يزيد الاحمر و العكس اذن فالخلط بين الالوان لا يتم علي الباليته بل يتم علي اللوحه نفسها تسامرني لوحات تختلف عن لوحات البوست السابق اختلافا بينا من حيث طريقة تنفيذ مراحل الرسم نفسه و من حيث طريقة تنفيذ الالوان الرسم السابق كانت الوحده الفنيه (وجه مثلا)تقسم الي اجزاء من الظل و النور فيما يسمي التكعيبيه حتي ان هذه المساحات تخضع لنظام هندسي يعكس جمال التنظيم و دقته و قد خلقنا اصلا علي النظام و الدقه اذن هي تاخذ بعض الاصول في الخلقه الكونيه باعتبار الكون منظم اشد التنظيم و تحاول ان ترد المرئيات الي اصول هندسيه دقيقه اما التاثيريه فهي وان اتخذت مبدا طبيعي ايضا الا انها تختلف بصوره واضحه عن سابقتها اذ انها تاثرت بالطبيعه اللونيه في الكون اذ انهم بعد التحليل العلمي للضوء و تكونه من مجموعة الوان صرنا نعرف ان الربتقالي مثلا عباره عن لونين متجاورين لا لونا واحدا و هكذا نشات التاثيريه هم يستخدمون تاثير الالوان لا الالوان الصريحه لذلك تختلف تاثيرات سطح اللوحه و ملامحها بين المدرستين فبينما نجد ان سطح اللوحه في التكعيبيه ناعما كانه حرير فاننا نجد ملمس التاثيريه كانها طوب احمر خشن و هذه الخشونه في السطح ملازمه لها لانه تترك تاثير ضربات الفرشاه كما هو دون اي تعديل او مسح او تنعيم موضوع اللوحه مسامره بين ذكر و انثي و هو موضوع حار جدا في كل ما خلق الله من كائنات سواء حيوان او طي او حتي الحشرات كلها تتاجج نارها حينما تنضج و تطلب نظيرها من الجنس الاخر حرارة الموضوع و هو لقاء و سمر بين ذكر و انثي تدل عليه الالوان الساخنه الغالبه علي اللوحه كالاحمر و الاصفر و نتائج خلطهما حتي ان الالوان الغامقه لا تعتبر استثناء من القاعده لانها مثل البني المحروق و هو بشكله و الانطباعات التي يتركها لا يبعدنا عن الجو الساخن في العمل الفني اللوحه الاولي تظهر فيها البنت في ميل شديد واضح تستند بزراعها علي الارض و يحيطها الشاب بزراعيه و قد حسر عن جسدها الثوب و يبدوان كانهما جالسا بالقرب من فرن لصهر الحديد من شدة التةهج الذي يبدو عليهما بل ان جسدهما قد توهج بالفعل!!!!!؟ ملامح الجسدان تماهت في ملامح الارضيه و هي الحائط الخلفي و كانها تعبير عن حاله نفسيه لهذه اللحظه التي تتوه فيها ملامح الكون كله في عيون من يعيشون هذه اللحظه و يبدو ايضا اختلاف في الوان البنت و الولد عن الحائط اذ يبدوان اكثر توهجا كانهما نار و الحائط هو جدران الفرن هما كجذوة مشتعله بفعل العاطفه هناك شيء غير واضح باللوحه وهو راس البنت فلا اكاد اراه لا رايته الان نعم هو امام راس الولد لاني كنت ابحث عنه في الجهه الاخري خلف راس الولد وضع الراس هنا اعتقد انهما في لحظة بدايه او علي الارجح ينتهيان من اللقاء اللوحه الاخري الجسدان يبدوان اكثر نعومه و اعتقد انها افضل من الاولي البنت في وضع مستفز للغايه بل هو في غاية الاستفزاز و الاثاره هي اللحظه التي يبلغ الشبق اقصي مداه و الولد ينحني عليها انحناء قوس فوق قوس عاشق و معشوق و يجذبها بقوه تدل عليها بروز عضلاته الي صدره و شعر النبت مرسل الي الخلف في الهواء لا علي ظهرها و الالوان الناريه كانهما مشتعلان او متوهجان و الحائط الخلفي ايضا فيه علامه كان كوه مفتوحه فيه و هما جالسان فيها كانها كوة فرن ربما كان مخدع في الاصل!!!!!؟ مساحات الظل و النور علي الجسد غامق و فاتح بالتناوب علي جسد الولد يبرز بوضوح تقسيم عضلاته و يدل علي الفتوه و الشباب و تاجج العواطف ملابس البنت انسحبت من علي جسدها ببطء و حرفنه و جذب الولد و غطي ما غطي لكن الجذء المكشوف افضل بكثير جدا من الكل المكشوف لانه كشف عن جزئين لهما اثاره هائله و الملمس الناعم يزيد في اثارتها بعكس الاولي زراع الشاب المحيط بالبنت و زراعها المحيط به مرسومان بعنايه و دقه اعتقد انهما قادرا ن علي نقل حالة الاثاره من الورق الي اجهزتنا العصبيه مباشرة باختصار المشاعر وصلت بسخونتها الي الحد الذي جعلتني شخصيا اشعر بكل شيء و الثنيه افضل كما اعتقد من الاولي
سيدى العزيز والاخ الكريم..اشكر لك هذا الكلام الجميل جدا والشرح المسهب بالاحساس الواعى لنواحى الجمال الفنى انت استاذفى التذوق الفنى وتعليقات باعث للهمة وقراءات لللوحات دليل واضح على الفهم..اشكرك
نورا..اولا انا الحمد لله وصلت الى انى ما بزعلش ما حد ابدا مهما عمل فيا..ثانيا منك انتى مش ممكن ازعل..لكن اللى زيك بادى لنفسى الحق انى اعاتبه..وكمان العتاب بيقى عتاب محبة ..وشوفى اهه لحد دلوقتى..انتى جيتى المدونة و ما علقتيش عليها..ولا القهوجى كمان ..وانا مش حغيرها لحد ما حضرتك والقهوجى تعلقوا علقها..وانا كمان متشكر على الافتتاحية بتاعت الشات بوكس.وعلى فكرة التعليق على المدونة على الشات بوكس ما ينفعش ان يكون بالاختصار ده انا ما تعودتش على كده..انا عايز التعليق يكون هنا وزى ما عودتينى..حلو الكلام
زعلك علي راسي .. انا فعلا مقصر ... انا شفت التدوينه دي يوم ما نزلتها ...وحبيت استني لما اكتب التعليق علي رواقه ... ويظهر ان الوقت سرقني .. النهارده لما دخلت عند نورا كالعاده ...اصل انا اروح عندها ومن عندها ادخل باللنكات علي باقي المدونات بما فيهم مدونتي ... وطبعا صاحبك مخربش وجاب اللينك من غير ماحد يقوله .. لقيت عتابك قلت اوباااا مكانش المفروض اأجل ...حقك علي.. كمان الصفحه كانت بتهنج عشان الرىل بلاير كان بيعلق بيس دلوقتي تمام ..
البوست ده جميل عشان مش زحمه و فيه تركيز علي ابداعين و كلمات شديدة الوقع ...
اللوحتين فيهم تعبير شديد عن العناق وامتزاج روحين و اتحاد جيسدين اللوحه اللي فيها العناق والجسدين معاكسين لبعض رائعه لانها فيها ولع و عشق مع تفرد كل واحد بشخصيته وكأن ده باعث لحرقة العشق والجنح للامتزاج .وده كمان ممثل في اختلاف الاضاءه علي اجسامهم والوانها ...
الاخ الحبيب والعزيز..اقلك زى ما قلت نورا..انا الحياة انتهت بى الى تعلم شىء جميل جدا..هذا الشىء انتهى بى الى صفاء روحى جميل..ان اشطب كلمة كره من من قاموس حياتى..وكذلك كلمة زعل..وذلك استنادا الى منطق واحد وهو ..التماس اللاعذار لكل الناس ..واذا كان ولابد ..فيكفى العتاب بين الاحبه ..العتاب الجميل الذى يزيد المحبه..وانا الحقيقة سعيد بما انتهيت اليه الاخ العزيز..عايز اقلك انتى تعليقك لى مهم جدا..لانى بارجع اشوف معاك اشياء بعنيك انتى ..مواضع جمال تانيه واحلى وباسعد بيها..وانا زى ما قلت ل نورا انى مش حانزل المدونة الجديده الا لما انت وهى تعلقوا على المدونة دى .. عزيزى اشكر لك كل شىء
العلاقه القائمه علي التماس الاعذار للناس و عدم تجاوزها الي الكراهيه و انتهائها بالعتاب كحد اقصي اعتقد انها قيم نحتاجها في حياتنا في ظل صعوباتها التي تعقدها و انا فعلا بحاول اكون ممن يفعلون ذلك و اعتقد اني ناجح فعلا في تطبيق هذه القيم الي حد كبير
سمر بلا لسان ثمار احتار فيها الرائي و الجاني اعتقد انها كلمات متكامله مع اللوحات بلا شذوذ بين الموضوعين موضوع الكلام و موضوع اللوحات و مشاهدة الكلام كمشاهدة اللوحه تدلان علي معاني متقاربه
السيف و غمده احتواء فاحتواء نذوب من الوجد و حرارة الاحتواء نذوب فتلتحم كل الاشياء كالسيف ........الخ استخدام السيف في هذا الموضوع و هذا الاسلوب هو غريب جدا فاعتقد ان احدا لم يستخدمه في التعبير عن مثل هذه العلاقه ابدا احتواء و بعدها نفس الكلمه فاحتواء تكرار لنفس الكلمه دال علي الاستمراريه و الدوام مع المعاني المصاحبه كالحراره و الزوبان و الانصهار كلها تاتي علي تكرار و تناوب و استمرار لا يزول و رغبه تزداد لا تنتهي و في النهايه سكن السيف في غمده بلا حراك الخ اعتقد انه تجسيم فيه غرابه لهذه العلاقه و ليس من السهل اكتشاف حقيقة المعني المقصود بالظبط الا اذا كان هناك تركيز قوي و انفتاح عقلي اشد تركيزا
منال اهلا وسهلا بيكى..يا سلام على الليل واخره..انا اعشق الليل وكل ما فيه كمان..كل الحاجات الحلوة الجميلة لاتكون الا فى سكون الليل..وعلى فكرة انا غالبا ما بعرفش اتكلم عن اى حاجة الصبح..حيث الضجيج والعويل..فالى لقاءت اخرى مع الليل الجميل
الاخ العزيز..ذو الشجون و النون..انا لاتتصور كم احب ان اقراء تعليقاتك..لذيذه فعلا بحس معاها باحاسيس جميلة جديد تضفى على الموضوع اوجه جماليه جديده..دمت لى
21 comments:
اللوحه اجمل من اى وصف
فيها معنى الاحتضان الكلى و الاحتواء و تسمع فيها اجمل لغه و حوار
انا مليش فى الفن ولا الرسم بس ليا فى الاحساس
تحياتى و كنت عايز اعرف
معنى العسج و الميسونه
الاخ العزيز ..الفن الحقيقى هو فن الاحساس..ليس للعقل فيه مكان..اما عن الكلمات:
الميسونة:والمَيْسُونُ: الميَّاسة من النساء، وهي المُخْتالة،والتى تتبختر فى مشيتها
اما الكلمة الثانية فانى لم اجد كلمة العسج..قد تقصد
غنج:يقال غنجت المراة غنجا:تدللت بملاحة كانها تخالف وليس بها خلاف ..والغنج ياتى بالحركة والكلام..وباختصار يمكن القول كل انواع الدلال الانثوى من قول وفعل وهمهمات..
زرت مدونتك زيارة سريعة ولكنى سوف اعود اليها لانى اعتقد انها تستحق العودة اليها..اشكر لك الزيارة وارجوا ان تتكرر..تحياتى
الله عليك يا حسني
أد إيه كلامك عذب...و إستخدامك لللغه رائع
حسك مرهف كفنان...نابع من كونك إنسان
حقيقي برافو عليك
اللوحتين بعنوان تسامرني
اعتقد ان كلتاهما منفذتان بالاسلوب التاثيري الذي يعتمد علي وضع نقاط من اللون او الالوان الصريحه و يترك لعين الرائي كي تدمجها في العقل فيراها الوان ممتزجه فهو يعطي تاثير اللون لا اللون نفسه فمثلا اذا اراد ان يلون البرتقالي فانه يضع نقطه صفراء بجوارها اخري حمراء في كل المساحه فنراها ماحه برتقاليه و اذا اراد ان يكون اللون غامق مثلا فانه يزيد الاحمر و العكس
اذن فالخلط بين الالوان لا يتم علي الباليته بل يتم علي اللوحه نفسها
تسامرني لوحات تختلف عن لوحات البوست السابق اختلافا بينا من حيث طريقة تنفيذ مراحل الرسم نفسه و من حيث طريقة تنفيذ الالوان
الرسم السابق كانت الوحده الفنيه (وجه مثلا)تقسم الي اجزاء من الظل و النور فيما يسمي التكعيبيه حتي ان هذه المساحات تخضع لنظام هندسي يعكس جمال التنظيم و دقته و قد خلقنا اصلا علي النظام و الدقه اذن هي تاخذ بعض الاصول في الخلقه الكونيه باعتبار الكون منظم اشد التنظيم و تحاول ان ترد المرئيات الي اصول هندسيه دقيقه
اما التاثيريه فهي وان اتخذت مبدا طبيعي ايضا الا انها تختلف بصوره واضحه عن سابقتها اذ انها تاثرت بالطبيعه اللونيه في الكون اذ انهم بعد التحليل العلمي للضوء و تكونه من مجموعة الوان صرنا نعرف ان الربتقالي مثلا عباره عن لونين متجاورين لا لونا واحدا و هكذا نشات التاثيريه هم يستخدمون تاثير الالوان لا الالوان الصريحه لذلك تختلف تاثيرات سطح اللوحه و ملامحها بين المدرستين فبينما نجد ان سطح اللوحه في التكعيبيه ناعما كانه حرير فاننا نجد ملمس التاثيريه كانها طوب احمر خشن و هذه الخشونه في السطح ملازمه لها لانه تترك تاثير ضربات الفرشاه كما هو دون اي تعديل او مسح او تنعيم
موضوع اللوحه مسامره بين ذكر و انثي و هو موضوع حار جدا في كل ما خلق الله من كائنات سواء حيوان او طي او حتي الحشرات كلها تتاجج نارها حينما تنضج و تطلب نظيرها من الجنس الاخر
حرارة الموضوع و هو لقاء و سمر بين ذكر و انثي تدل عليه الالوان الساخنه الغالبه علي اللوحه كالاحمر و الاصفر و نتائج خلطهما حتي ان الالوان الغامقه لا تعتبر استثناء من القاعده لانها مثل البني المحروق و هو بشكله و الانطباعات التي يتركها لا يبعدنا عن الجو الساخن في العمل الفني
اللوحه الاولي تظهر فيها البنت في ميل شديد واضح تستند بزراعها علي الارض و يحيطها الشاب بزراعيه و قد حسر عن جسدها الثوب و يبدوان كانهما جالسا بالقرب من فرن لصهر الحديد من شدة التةهج الذي يبدو عليهما بل ان جسدهما قد توهج بالفعل!!!!!؟
ملامح الجسدان تماهت في ملامح الارضيه و هي الحائط الخلفي و كانها تعبير عن حاله نفسيه لهذه اللحظه التي تتوه فيها ملامح الكون كله في عيون من يعيشون هذه اللحظه و يبدو ايضا اختلاف في الوان البنت و الولد عن الحائط اذ يبدوان اكثر توهجا كانهما نار و الحائط هو جدران الفرن هما كجذوة مشتعله بفعل العاطفه
هناك شيء غير واضح باللوحه وهو راس البنت فلا اكاد اراه
لا رايته الان
نعم هو امام راس الولد لاني كنت ابحث عنه في الجهه الاخري خلف راس الولد
وضع الراس هنا اعتقد انهما في لحظة بدايه او علي الارجح ينتهيان من اللقاء
اللوحه الاخري الجسدان يبدوان اكثر نعومه و اعتقد انها افضل من الاولي البنت في وضع مستفز للغايه بل هو في غاية الاستفزاز و الاثاره هي اللحظه التي يبلغ الشبق اقصي مداه و الولد ينحني عليها انحناء قوس فوق قوس عاشق و معشوق و يجذبها بقوه تدل عليها بروز عضلاته الي صدره و شعر النبت مرسل الي الخلف في الهواء لا علي ظهرها و الالوان الناريه كانهما مشتعلان او متوهجان و الحائط الخلفي ايضا فيه علامه كان كوه مفتوحه فيه و هما جالسان فيها كانها كوة فرن ربما كان مخدع في الاصل!!!!!؟
مساحات الظل و النور علي الجسد غامق و فاتح بالتناوب علي جسد الولد يبرز بوضوح تقسيم عضلاته و يدل علي الفتوه و الشباب و تاجج العواطف
ملابس البنت انسحبت من علي جسدها ببطء و حرفنه و جذب الولد و غطي ما غطي لكن الجذء المكشوف افضل بكثير جدا من الكل المكشوف لانه كشف عن جزئين لهما اثاره هائله و الملمس الناعم يزيد في اثارتها بعكس الاولي زراع الشاب المحيط بالبنت و زراعها المحيط به مرسومان بعنايه و دقه اعتقد انهما قادرا ن علي نقل حالة الاثاره من الورق الي اجهزتنا العصبيه مباشرة
باختصار المشاعر وصلت بسخونتها الي الحد الذي جعلتني شخصيا اشعر بكل شيء
و الثنيه افضل كما اعتقد من الاولي
ساعلق علي باقي اللوحات في البوست السابق وة كلمات الاثنين في وقت لاحق
للجميع من محبي الفن تحياتي
امانى جميل الكلام..والمدونه نورت بطلتك الجميله..
سيدى العزيز والاخ الكريم..اشكر لك هذا الكلام الجميل جدا والشرح المسهب بالاحساس الواعى لنواحى الجمال الفنى انت استاذفى التذوق الفنى وتعليقات باعث للهمة وقراءات لللوحات دليل واضح على الفهم..اشكرك
استاذ حسنى
عتابك ليا وسؤالك عليا اسعدنى كتير
اناممسحتش المدونه بتاعتى انا غيرت اللينك بتاعها بس لظروف خارجه عن ارادتى
واللينك الجديد
http://amoag-sa2ra.blogspot.com/
وانا مقدرش استغنى عن حضرتك ابدا انت وقفت جمبى فى مديقتى
وانا لو الفتره دى مسبتش تعليق فانا كنت بدخل دايما واشوف الجديد
اتمنى متزعلش منى انت استاذى
ومحبش اشوف الكلام اللى حسيتو دا تانى وكتبتو حضرتك على راسى والله
نورا..اولا انا الحمد لله وصلت الى انى ما بزعلش ما حد ابدا مهما عمل فيا..ثانيا منك انتى مش ممكن ازعل..لكن اللى زيك بادى لنفسى الحق انى اعاتبه..وكمان العتاب بيقى عتاب محبة ..وشوفى اهه لحد دلوقتى..انتى جيتى المدونة و ما علقتيش عليها..ولا القهوجى كمان ..وانا مش حغيرها لحد ما حضرتك والقهوجى تعلقوا علقها..وانا كمان متشكر على الافتتاحية بتاعت الشات بوكس.وعلى فكرة التعليق على المدونة على الشات بوكس ما ينفعش ان يكون بالاختصار ده انا ما تعودتش على كده..انا عايز التعليق يكون هنا وزى ما عودتينى..حلو الكلام
اخويا حسني
زعلك علي راسي .. انا فعلا مقصر ...
انا شفت التدوينه دي يوم ما نزلتها ...وحبيت استني لما اكتب التعليق علي رواقه ...
ويظهر ان الوقت سرقني ..
النهارده لما دخلت عند نورا كالعاده ...اصل انا اروح عندها ومن عندها ادخل باللنكات علي باقي المدونات بما فيهم مدونتي ...
وطبعا صاحبك مخربش وجاب اللينك من غير ماحد يقوله ..
لقيت عتابك قلت اوباااا
مكانش المفروض اأجل ...حقك علي..
كمان الصفحه كانت بتهنج عشان الرىل بلاير كان بيعلق بيس دلوقتي تمام ..
البوست ده جميل عشان مش زحمه و فيه تركيز علي ابداعين و كلمات شديدة الوقع ...
اللوحتين فيهم تعبير شديد عن العناق وامتزاج روحين و اتحاد جيسدين
اللوحه اللي فيها العناق والجسدين معاكسين لبعض رائعه لانها فيها ولع و عشق مع تفرد كل واحد بشخصيته وكأن ده باعث لحرقة العشق والجنح للامتزاج .وده كمان ممثل في اختلاف الاضاءه علي اجسامهم والوانها ...
اللوحه الاولي كانها رقصه للوجد و الذوبان ووله الدفء والاستسلام لعناق دائم ..
الالوان والخلفيات رائعه .
الملامح بتفكرني ببدايلت الفن التجريدي...في اللوحه الاولي في تكوين الوجه ..حلوه قوي
الاخ الحبيب والعزيز..اقلك زى ما قلت نورا..انا الحياة انتهت بى الى تعلم شىء جميل جدا..هذا الشىء انتهى بى الى صفاء روحى جميل..ان اشطب كلمة كره من من قاموس حياتى..وكذلك كلمة زعل..وذلك استنادا الى منطق واحد وهو ..التماس اللاعذار لكل الناس ..واذا كان ولابد ..فيكفى العتاب بين الاحبه ..العتاب الجميل الذى يزيد المحبه..وانا الحقيقة سعيد بما انتهيت اليه
الاخ العزيز..عايز اقلك انتى تعليقك لى مهم جدا..لانى بارجع اشوف معاك اشياء بعنيك انتى ..مواضع جمال تانيه واحلى وباسعد بيها..وانا زى ما قلت ل نورا انى مش حانزل المدونة الجديده الا لما انت وهى تعلقوا على المدونة دى ..
عزيزى اشكر لك كل شىء
العزيز حسنى
لست من معتادى كلمات المجاملة لكن الحق انى لا املك غير ان اعبر عن اعجابى الحق بالكلمات
فهى كلمات لغوية فى الاصل جميلة وتحمل معانى رقيقة
مترابطة مع اللوحات التى لا اعرف من الفنان الا انها حانية جدا وتصف دفىء العلاقة
تحياتى
توتا الجميلة اشكرك على الكلمات الرقيقه زى صاحبتها..زيارتك لى لها قدر كبير عندى اشكرك جدا
يا سلاااااام!! الليل والسمر والحاجات دى أنا بموت فيها
أى حاجة ليها علاقة بالليل أنا بعشقها... وما أجمل الحديث بالليل
كويس أن حضرتك كتبت معنى ميسونة لنى كنت لسه هسأل على مهناها أنا كمان
:)
manal
العلاقه القائمه علي التماس الاعذار للناس و عدم تجاوزها الي الكراهيه و انتهائها بالعتاب كحد اقصي اعتقد انها قيم نحتاجها في حياتنا في ظل صعوباتها التي تعقدها
و انا فعلا بحاول اكون ممن يفعلون ذلك و اعتقد اني ناجح فعلا في تطبيق هذه القيم الي حد كبير
سمر بلا لسان
ثمار احتار فيها الرائي و الجاني
اعتقد انها كلمات متكامله مع اللوحات بلا شذوذ بين الموضوعين
موضوع الكلام و موضوع اللوحات
و مشاهدة الكلام كمشاهدة اللوحه تدلان علي معاني متقاربه
السيف و غمده
احتواء فاحتواء
نذوب من الوجد و حرارة الاحتواء
نذوب فتلتحم كل الاشياء
كالسيف ........الخ
استخدام السيف في هذا الموضوع و هذا الاسلوب هو غريب جدا فاعتقد ان احدا لم يستخدمه في التعبير عن مثل هذه العلاقه ابدا
احتواء و بعدها نفس الكلمه فاحتواء تكرار لنفس الكلمه دال علي الاستمراريه و الدوام مع المعاني المصاحبه كالحراره و الزوبان و الانصهار كلها تاتي علي تكرار و تناوب و استمرار لا يزول و رغبه تزداد لا تنتهي
و في النهايه سكن السيف في غمده بلا حراك الخ
اعتقد انه تجسيم فيه غرابه لهذه العلاقه و ليس من السهل اكتشاف حقيقة المعني المقصود بالظبط الا اذا كان هناك تركيز قوي و انفتاح عقلي اشد تركيزا
منال اهلا وسهلا بيكى..يا سلام على الليل واخره..انا اعشق الليل وكل ما فيه كمان..كل الحاجات الحلوة الجميلة لاتكون الا فى سكون الليل..وعلى فكرة انا غالبا ما بعرفش اتكلم عن اى حاجة الصبح..حيث الضجيج والعويل..فالى لقاءت اخرى مع الليل الجميل
الاخ العزيز..ذو الشجون و النون..انا لاتتصور كم احب ان اقراء تعليقاتك..لذيذه فعلا بحس معاها باحاسيس جميلة جديد تضفى على الموضوع اوجه جماليه جديده..دمت لى
شكراً ليك على اهتمامك فى الرد عليا
و بجد افادتنى و كمان حسستنى بجمال لغتنا العربيه
و مستنيك تنورنى فى مدونتى
تحياتى
Post a Comment