Wednesday, March 14, 2007

************* الصحبة دى*************


الصحبة دى

الصحبيجية

13/3/2007

ساقية الصاوى

شباب جميل اجتمع على الحب. بالحب لبعضهم البعض وحبهم لفنهم اخرجوا كل ما بداخلهم من مشاعر و احساسيس جميلة .ليست احاسيهم هم فقط ولكن احساسيس جيلهم باكملة. الصحبجية فرقة فنية كانت هذه الحفلة الثانية لهم.الاولى كانت بحديقة اللازهر و كانت هذه الحفلة بالمركز الثقافى المتميز "ساقية الصاوى"حيث تحتضن كل المواهب والمحاولات الفنية والثقافيةالجادة.
كلامهم جميل واللحن من لونهم كل ثورة وانفعال
حبين بلدهم وناسهم والامل جواهم نور ونار
عيشين بالامل و بكرة يشع شمس تملا البلد
مصر راجعه تانى بيكم حلوة واحلى مما كان
قولوا و سمعونا انغام من احلى شباب
صحيح انهم لسة فى بداية الطريق والامر عايز شوية تظبيط ولكن كله جاى مع العزم والاصرار.اطربوا كل الحاضرين من شباب زيهم وشيوخ, رجال,نساء وبنات.سعدت بهم فعلا وكانت سهرة جميلة ملؤها البهجة وحضرها كثيرا من البلوجرز.اتمنى لهم كل التقدم والتوفيق.واليكم الان جزء من الحفلة وهذه الاغنية مع الاسف ان بداية التسجيل بها شوية اهتزاز ولكن بعد ذلك اظن انه لابأس به.





لطلاع على تفاصيل اكثر وادق عليكم يالسايت بتاع مجمد حامد فروزن لف
http://m-rashed.blogspot.com/

27 comments:

ذو النون المصري said...

حلو قوي الحفل
لكن مين كان بيغني ؟
بلوجرز ايضا و للا فريق شباب غير بلوجرز
.........
تحياتي

hosnysoliman said...

عزيزى ذو النون
الفرقة اصلا طلبة لكن الاشاعر كتبها البلوجر محمد حامد فروزن لف وكمان محمد رؤوف صاحب بلوج كلمة
لكنهم اولاد كويسين فعلا

frozen love said...

استاذنا...انا لسة بجهز للبوست اللي عن الحفلة وعن المدونين اللي نورونا واللي وقفوا جنبنا

بس مقدرتش ماجيش اقولك اني بجد مجيتك على راسي من فوق ومتعرفش انا حسيت بايه لما شوفتك هناك...والله نورتنا وشجعتنا

والفيديو جميل قوي تسلم ايديك...وان شاء الله في البوست هحاول اجيب الصور والفيديوهات

ربنا يخليك لينا يا استاذنا

frozen love said...

استاذي العزيز..ابقى اقرا ار بوست عندي بحاول اعبر فيه ولو عن جزء من احساسي الؤائع باليوم ده واللي عملوه المدونيين في اليوم ده

تحياتي القلبية..ومتشكر للمرة التانية

raspoutine said...

جميل اوى يا بابا
ودعمك ليهم كان جميل اوى اوى اوى
وربنا يخليك لينا كلنا

Elsede3' said...

أنا بجد مش عارف أقول لحضرتك ايه.
بجد فعلا شكرا لحضور حضرتك. و رغم انى ماشوفتش حضرتك قبل كده, لكنى سمعت كتير. و لذلك كنت سعيد ان "كلمة" عرفنى عليك.
شكرا مرة تانية و يا ريت فعلا الحفلة تكون عجبت حضرتك.

محمد البدوى - باص جيتار "تانى واحد من على الشمال :)"

مجهول said...

جميل جدا جدا
بجد يا استازي يا بختكوا
صراحه تتحسدوا وانا عارف عينيا صفرا و مش ناقصه
بس انشاء الله لقاؤكوا الجاي اكون معاكوا
واتشرف بمعرفتكوا جميعا
وخصوصا فنان اسمه حسني سليمان
وعدني يوما بالزياره للمدونه ولن اقول لم يفي
لكني ازكره فقط
ان هناك ايضا أحدهم يعتبره استازا ومعلما ومثالا
ولكن العتاب يوجه لي ايضا فلم احضر الي هنا من مده
ولك في العتاب كل الحق
وارجو ان تزورني وتضيف رأيك فبالتأكيد
رؤيه فنان دائما تنقص إنسان مثلي
لك دوما تحياتي

smraa alnil said...

انا قلت الكلام دة لحضرتك قبل كدة
احساس رائع بجد
من حضرتك
ومشاركة رائعه
ربنا يخليك لينا يارب

مصر هى أمى said...

استاذ / حسنى سليمان

الحفلة فعلا كانت حلوة اوى
وانا كنت مبسوط جدا انى شوفتك ان شاء الله الاجتماع اللى جاى هيكون فى الساقية زى ما حضرتك قولت ولا ايه

Anonymous said...

استاذ حسني
سعدت بلقائك ولو للحظات قليلة بعد ما سمعت عن حضرتك كتير ماشاء الله

:)

شكرا علي التدوينة الجميلة عن فرقة واعدة منتظرين منهم كتير ان شاء الله
:)

___
صحيح ممكن استلف الفيديو احطه عندي؟
بعد اذن حضرتك طبعا

تحياتي
:)

harmless said...

شباب موهوب فى اول الطريق
شعراء من المدونين
و
مجموعة واعده من المدونين تجتمع
وعددهم يزيد والاهتمام يتضاعف
والمكان ضاق
وياسمين ستؤجر قاعه للاجتماع القادم

نحط كل ده على بعض
يبقى فيه فكره
ان اخوتنا الموهبين او بعضهم يحضر الاجتماع اللى جاى

ويبقى جزء من الاجتماع (آخره مثلا) بعض من اغانيهم
يعرضوا فنهم
ويسعدوا اصدقائهم

من غير امبليفاير ولا ميكروفون
ولا مسرح ولا مهندس صوت
مجرد كمان وعود وطبله ومغنى

ومن وسط الاخوة يغنى الاخوة
اكيد حتبقى ليلة جميلة

ايه رأيك؟
وايه رأيهم؟

hosnysoliman said...

العزيز هرملس
كنت اتمنى ان تكون بين هذا الجمع من الشباب الواعد الطموح الذى يملؤه الحب لبلده وناسه..هذا الجمع فى حاجة الى ضرورة تواجد حضرتك فيه للاستفادة من خبراتكم امل ان يكون طيب الحظ فى لقاء

micheal said...

كان نفسي أكون هناك يا استاذ حسني بس ظروف المرض كانت أقوي مني بس بجد أنا اتبسطت من انطباع حضرتك عن الحفله و حشوف دلوقتي الاخبار في مدونه محمد راشد
تحياتي لك يا أستاذنا

Ehab said...

استاذ حسني
كانت فرصه سعيده جدا جدا اني اشوفك في الحفله
انا اللي جيت سلمت عليك
بجد كانت فرصه سعيده و اشوفك في اللقاء القادم

Anonymous said...

استاذ حسنى
هارملس كان بيقترح انهم يحضروا الاجتماع الجاى بتاع البلوجرز ويعرضوا فنهم على الموجودين ويبقى الاجتماع فيه حركة

حضرتك ما اخدتش بالك؟
اصلك ما رديتش عليه

hosnysoliman said...

anonymous
الحقيقة ان موضوع الاجتماع اللى جاى ده هو شغلى الشاغل حيث بحث عن مكان مناسب يستطيع ان يتسوعب العدد ويصلح لان يكون الاجتماع منظم وبشكل يسمح للجميع بالمشاركة
اشكر لك لفت النظر لهذا الامر واهتمامك

hosnysoliman said...

العزيز ايهاب
سعدت بالفاء وطبعا بيك وان كانت المشكلة عندى اختلاط الامور عليا كثرة من تعرفت اليهم فى هذه الفترة القصيرة استسمحك العذر

tota said...

العزيز حسنى
كنت اتمنى ان اشارككم الحفلة لكن للاسف لاسباب خارجة عن ارادتى لم اكن فى القاهرة لكن اتمنى لقاء اخر ان شاء الله كما اتمنى ان تابعنا بتواجد الفرقة
ارق التحية

moorgen said...

هااااى استاذ حسنى
ازيك
الاجمل من كدا مشاركتك انت
:)

hosnysoliman said...

العزيزة توتا
كنا طبعا نتمنى وجودك معانا وزى ما قلتى مرات جاية انشاء الله
بالمناسبة الاخت حفصة موجوده فى مصر مش عارف اذا كان ليكى علاقة تدوينية معاها ولالا المهم انا قلت اقل لك لانى بحاول اجمع بعض المدونين المقربين ليها ويكون فيه لقاء للتعرف عليهم وذلك بناء على رغبتها ةاعتقد ان ذلك سيكون خلال الايام القليلة القادمة.ده للعلم

مجهول said...

أستازي حسني سليمان
لا تدري كم سعادتي بوجودك في مدونتي
وجودك فقط كقارئ لي اعتبره وساما من فنان احبه و احترم رأيه وخبرة عمره
أما تعليقك عندي فهو ثناء و مدح لا استحقه ولا اقدر ان اعبر عن مردود عليه
عزيزي
بالطبع لم أكن لاعاتبك لانك لم تزرني كما وعدت فشرف لي ان اعلق علي ماتكتب فقط
وان كنت تتحدث عن احكام السن فشيخ مثلك ماهو الا موجه ومرشدا بخبرته وفنه وعلمه المتواصل لاجيال كأمثالي
ممن يحدوهم الامل و يقلقهم دائما حبهم للحق و كل ماهو جميل في حياتنا
سيدي لا تعبر كلماتي عن مدي سعادتي ولا الف كلمه شكر وثناء
لكنني ما دونت الا لكي اتواصل
ادخل عالما يكن شعارا فيه
علمتني الحياه ان أعلم و أتعلم
وربما بحثت طوال حياتي عن مجتمع به نوع من المثاليه والخصوصيه لم اجده في واقعي بل وجدته هنا بينكم
أما كوني مجهولا فهو فقط تعبير اطلقه علي نفسي التي دوما احاول ان اكتشف ماهيتها
وأما عن اجتماع المدونين فقد فاتني كثيرا ان اراكم
عن قرب
لك مني خالص التحيه و السلام
وإسمح لي
من إبنكم / محمود

hosnysoliman said...

شرين الجميلة صاحبة الموضةعات الدسمة العميقة والرؤيا الثاقبة للاشياء..يعجبنى اسلوبك وطريقة تناولك للموضاعات ببسطتها وجمال العرض والتحليل

كلمه said...

الباشا الكبير حضر الحفله بتاعتنا يا رجااااااااااااااااااله
مش هوصف سعادتي برؤيه سعادتك في الحفله و تشجيعك لينا
بجد ألف شكر يا باشا

مش عارف اقولك ايه تاني ... و أن شاء الله أشوفك قريب في لقاء المدونين القادم

محمد مصطفى said...

كان نفسي أحضر و الله
يلا الجايات أكتر
شكرا يا أستاذ حسني إنك سجلت الأغنية دي أهي تصبر الواحد شوية
تحياتي

Anonymous said...

كان نفسى اقعد معاك ونتكلم.. بس مجاتش فرصة
معلش مرة تانية ان شاء الله
بحبك اوى

Anonymous said...

اعدتلى ذكرى حلوه قوى
صعب نسيانها
يابختنا بيك..ويابختنا بالصحبجيه

el2ahwagi said...

الواحد بيفرح بجد لما بيشوف اى حاجة كدة معمولة بروح و احساس جميل ...

و انا اقصد هنا الصحبجية نفسهم و كمان البوست بتاعك...

حاجة مفرحة جداااااااا .....